PANDUAN UNTUK SKOR CEMERLANG DALAM PAPER 2 BI UPSR
PANDUAN
UNTUK DAPAT A DALAM KERTAS 2 BAHASA INGGERIS
SECTION
A
1. Gunakan ayat kompleks : contoh menerangkan 2 aktiviti dalam
satu ayat.
Contoh
: The man who wears a hat is holding a glass of milk while looking at his
children.
2. Gunakan verb yang sesuai untuk
setiap ayat untuk menerangkan apa yang ada di dalam gambar sahaja.
3. Gunakan kata sifat yang sesuai
unuk manusia, haiwan atau benda yang ada di dalam gambar.Contoh ;
The
cute baby is sleeping soundly in a beautiful cot.
4. Gunakan adverb yang sesuai.
Contoh : The boy is arranging the books neatly.
5. Pastikan anda bina ayat
kesemuanya dalam tense yang sama.
Contoh dalam masa Present Continous
Tense. She is sweeping the
floor.
6. Elakkan membuat ayat umum.
Contoh : There are five pupils at the playground.
7. Elakkan menerangkan sesuatu
objek mengenai warna kerana gambar adalah hitam putih.
8. Elakkan menulis pelbagai jenis
subjek. Contoh : a) Ali is wiping the blackboard.
b) She is sweeping the floor.
c) I am arranging the desks.
9.
Elakkan
memberitahu subjek yang sama melakukan dua perbuatan dalam dua ayat.
10. Pastikan tiada kesilapan grammar dalam setiap
ayat dan jangan melebihi atau kurang dari 5 ayat.
SECTION
B
Bahagian
(a)
1. Pastikan jawapan ditulis dalam
petak yang betul.
2. Berhati-hati dengan huruf ‘s’
yang sering ditinggalkan oleh calon.
3. Elakkan menulis perkataan
dengan bersambung di bawah.
4. Pastikan jawapan ditulis dengan
lengkap.
5. Berhati-hati untuk maklumat
yang tertera di dalam gambar kerana seringkali calon abaikan.
6. Pastikan harga ditulis denga
symbol dan unit yang betul. Contoh RM25.90
Bahagian
B
1. Baca arahan soalan untuk
ketahui kepada siapa kita pilih.
2. Ayat selepas …because ( mestilah nyatakan pendapat anda
sendiri)
3. Jangan tulis balik perkataan
yang ada dalam petikan tetapi anda perlu membuat ulasan.
Contoh
dalam petikan : RM 20.95…anda perlu tulis : The price is reasonable.
4. Pastikan jika anda pilih untuk
orang lain, nyatakan ulasan anda berkenaan untuk orang yang dipilih.
5. Elakkan guna moreover, besides,
furthermore….kerana boleh mengelirukan maksud.
6. Pastikan ulasan anda melebihi 3
isi untuk dapat markah penuh.
7. Gunakan ayat dalam masa Present
Tense dan Future tense.
8. Pastikan anda mengulas semua
isi yang ada dalam petikan gambar yang dipilih.
9. Elakkan mula ayat dengan tajuk
kecil dalam jadual bahagian (a)
10. Elakkan guna similes dalam
bahagian ini.
SECTION
C
1. Baca arahan soalan untuk
ketahui nama watak jika diberikan.
2. Guna nama watak yang ada dalam
keywords jika diberikan.
3. Nama yang diberi perlu
digantikan dengan pronoun(he/she/we/they) / personal pronouns (him/her/us/them)
Possessive
adjectives (his/hers/their/our)
4. Jika ada keywords yang tidak difahami
boleh diganti dengan perkataan lain asalkan tidak mengubah maksud cerita.
5. Gunakan Tenses yang betul .
Kelazimannya dalam masa Past Tense / Past Continous / Past perfect.
Present Tense diguna dalam pengenalan atau untuk menerangkan
sesuatu yang tetap.
6. Tulis cerita anda mengikut
susunan gambar.
7. Tulis ayat yang mempunyai unsur
yang menarik. Contoh ; The sun was shining brightly. It was a perfect day to go
outing.
8. Gunakan penghubung cerita
seperti…after that, later, after a while, then, all of sudden, without
hesitation, out of blue, finally.
9. Terapkan dalam ayat similes
yang sesuai untuk kejadian atau situasi. 2 atau 3 similes sudah memadai.
Contoh
: He was as scared as a mouse when he saw the stranger.
10. Pengenalan tiada markah. Oleh
itu, tulis dua atau tiga ayat yang ada kaitan dengan cerita yang hendak
ditulis.
11. Karangan yang sistematik
mempunyai perenggan kerana ia menunjukkan karangan itu ditulis mengikut gambar
yang diberi dan mempunyai idea yang harmoni.
12. Untuk ketahui tenses apa yang
perlu diguna, perhatikan verbs yang ada dalam keywords.
13. Jika dalam keywords ada verb
dalam present tense, maka anda perlu guna ‘to’ sebelumnya.
14. Jika anda hendak guna ‘had’
dalam ayat pastikan tulis masa. Contoh : The lady had lived in the village ten
years ago.
15. Gunakan verb to be yang betul
dalam Past Tense. Contoh penggunaan was/were sebelum verb.
was
eating/ were eating (sedang makan) / was eaten/ were eaten (dimakan).
16. Bukan semua verb yang berakhir
dengan ing membawa maksud sedang melakukan. Ada setengahnya membawa maksud
sebagai kata nama. Contoh : Jogging is a good exercise.
17. Akhiri cerita anda dengan nilai
moral. Contoh :
a)
After the incident, Azam believes that honesty is the bset policy.
b)
In conclusion, it is learnt that Azam is a brave and kind hearted boy.
18. Langkah terakhir, semak semula karangan
anda untuk memastikan tiada kesilapan tatabahasa atau kesilapan ejaan dan tanda
bacaan.
19. Gunakan masa dengan betul. Jangan
awal sangat atau melebihi dari tempoh masa yang diberikan.
20. GOOD LUCK.
assalamualaikum cikgu zul, ada x format menanda english paper upsr? boleh emailkan pada saya. nr_islam83@yahoo.com
ReplyDeleteterima kasih kerana memberi tunjuk ajar
ReplyDelete